עברית  |  English  |  
לחץ כאן אפור  תורת הצבע
 
 
תורת הצבע(1)

 שנים רבות ציירו בכל העולם אלפי ציירים אבל בסוף מלחמת העולם הראשונה 1919-1914 
 פרצה מהפיכה בעולם האמנות  ונוסחו לראשונה בצורה מסודרת כללי תורת הצבע.
 תרמו לכך התפתחות בשטחי הפיזיקה והמדע שילוב של תפיסות חברתיות ואמנותיות שנוסחו מחדש בבית הספר באוהאוס בגרמניה.
אנו נביא כאן סיפורם של שלושה אמנים שהיטבעו כל אחד בדרכו את חותמם על תחילת האמנות המודרנית

איטן ותורת הצבע
אמן שווצרי אשר החל ללמד בווינה בתקופת מלחמת העולם הראשונה 1916עבר לגרמניה ללמד בבית הספר של הבאוהאוס, פרסם ספרים והמשיך ולימד עד שהיגר לארה''ב, הוא הגדיר את היחסים של צבעי הקשת ב''גלגל צבעים'' ניסוח צורני מדוייק של צבעי היסוד והערבובים ביניהם. כמו כן פיתח את ''כוכב הצבעים'' צורה פשוטה להבנת הערבובים שלהם עם שחור ולבן. תרומה נוספת והן בסיס לעבודות הציור הידועות שלו היא תיאוריית יחסיות הצבע: ריבוע מצבע אחד, למשל צהוב נראה שונה על גבי רקע לבן, רקע אפור או אדום. תורתו הפכה לנכס בתחום תורת הצבע ומלמדים את תורתו עד היום.


גלגל צבעים נטעלי קורס גד אולמן 
 כוכב צבעים עומר, קורס גד אולמן    
                                                               
                                                                      על פי גלגל הצבעים , נטעלי                     על פי כוכב הצבעים ,עומר

צבעים חמים וקרים

כשבוחנים את גלגל הצבעים רואים בבירור שצידו שמאלי מורכב מצבעים חמים וצידו הימיני מצבעים קרים. איטן היה מודע להשפעה השונה של צבעים על הלך הנפש של הצופים. הוא פתח בכך הבנה עמוקה יותר של החלק הלא-רציונלי של השפעת הצבעים עלינו. תרומה עצומה לאמנות המודרנית.
הצבעים הקרים הם עירבובים סביב הכחול והם משדרים תחושת קרירות וריחוק בעוד שהצבעים החמים המורכבים מערבובים עם צהוב משדרים חמימות נעימות וקירבה. קנדינסקי הגדיר את השפעת כל צבע על תחושותינו. 

צבעים חמים דומם תלמיד סטודיו גד אולמן

תרגילי צבעים קרים, סורל, סטודיו  גד אולמן

 

צבעים חמים טבע דומם על פי מאטיס, יהודית

צבעים חמים, טבע דומם, סורל

טקסט

קנדיסקי שפעל במקביל ואחרי איטן ראה בצבע בעיקר כלי ביטוי רוחני אמנותי
הוא ניסח 1919 בספר את השפעת הצבעים השונים והצורות הפשוטות על נפש האדם. הציורים שצייר על פי שיטתו הן לגמרי צורניות ללא פיגורות , הוא הרבה להשתמש בצבעי היסוד ובצורות גיאומטריות בסיסיות. בין השאר השווה את הציור למוסיקה וכך הוא כותב: "הצבע הוא המקלדת, העיניים הן ההרמוניות, הנפש היא פסנתר בעל מיתרים רבים, האמן הוא היד המנגנת, נוגע בקליד זה או אחר לעורר רטט בנשמה"
.

צבע ואפור לפי טאטן

קנדינסקי 

קנדינסקי השפיע משמעותית על האמנות המודרנית ועדיין משמש בסיס להבנת תורת הצבע

על פי ולאסקז, מרים

וסילי קנדינסקי, פרט מקופוזציה

טקסט
מונדריאן

הצלע השלישית של ענקי תורת הצבע הוא האמן ההולנדי מונדריאן שניסח עוד ב-1917 מאמר בעיתון ''הסגנון''. "הצורה צריכה לשאוב לא ממראות חיצוניים אלא מהעולם הפנימי, לא מחיקוי אלא מייצוג; הרוח החדשה מנוגדת לספונטניות המתפרצת (ליריות); על הציור להיות כפוף לסדר אופקי אנכי, ללא אלכסונים ועקומות; הצבעוניות צריכה להיות מוגבלת לשלושת צבעי היסוד ושלשת הא-צבעים - שחור,לבן ואפור, שלעולם אסור שיהיו מעורבבים". ביצירותיו המפורסמות חילק את  בד המיור למשטחים בעזרת קווים שחורים. הוא חיפש שיווי משקל בין הצבעים: מה גודלו ש לכתם אדום (שהוא צבע בעל עוצמה) יאזן כתם גדול יותר של כחול (שהוא בעל פחות עוצמה) השפעתו העצומה חרגה מעבר לאמנות לחדרה גם לאופנה ולעולם העיצוב.

מונדריאן, תורת הצבע

השפעתו העצומה חרגה מעבר לאמנות לחדרה גם לאופנה ולעולם העיצוב.

שיווי משקל בין צבעי היסוד, מונדריאן 

על פי מונדריאן, סטודיו גד אולמן

 
טקסט
לוחות צבעים
במשך הזמן נוצר לכל צייר לוח צבעים אופייני. לוח זה אמנם מושפע מרוח התקופה והזרם האמנותי, למרות זאת פיתחו כמה ציירים לוחות מאד מובהקים . ניתוח לוחות צבעים נעשה כבר בשנות השבעים ע''י אוסוולדו רומברג בארץ ובחול . בסגנון סמי מדעי, הוא בודק את הצבעים הדומיננטיים את השכיחות שלהם, מידת הערבוב ועוד. זהו כלי התורם מאד להבנת ה''מטבח'' ו''המצרכים'' מהן מורכבות יצירות מופת. אם מעתיקים תמונה ומשאירים שוליים לבנים ניתן לחלק את הצבעים הקרים מימין והחמים משמאל. את גווני הביניים בתוספת לבן למעלה ואת תוספת השחור למטה

ניתוח צבעים לפי גוגן

ניתוח צבעים לפי וורמר

רוב העבודות של תלמידי סטודיו גד אולמן

ניתוח צבעים לפי תמונת גוגן,שולמית

ניתוח צבעים לפי תמונת וורמר, מרים


התרשמת ? השאר/י פרטיך ונחזור מיד.
בלחיצה על כפתור שלח הנני מאשר/ת קבלת עדכונים, חדשות וחומר שיווקי אחר מסטודיו גד אולמן.
סטודיו גד אולמן   רח' בארי 7 תל-אביב   טלפון: 5271502*03   נייד: 2585936*052   gadulman@netvision.net.il

גד אולמן | ציורתערוכות | פיסול סביבתי | שבשבת רוח |מטקות | ציורי קיר | מצופים | יצירה
איך מציירים
|ללמוד לציירציור לימוד | "תיק עבודות" | סיור גלריות | חוג ציור |  קורס אומנות | קורס ציור | קורס רישום | מורה ציור | סדנאות ציור